Pulsmedycyny Medicine Today

Sobota, 26 maja 2012 r.
Witamina D dla serca
Sekcja: informacje
Data publikacji: 2010-04-15
Dziedzina: Kardiologia
Suplementacja witaminą D u osób z niedoborem tego związku znamiennie obniża u nich ryzyko niekorzystnych zdarzeń ze strony układu krążenia.
Naukowcy z Intermountain Medical Center w Murray, którzy doszli do takiego wniosku, przeanalizowali dane medyczne 27 686 osób. Okazało się, że pacjenci z bardzo niskim stężeniem witaminy D mają wyższe ryzyko: śmierci o 77 proc., rozwoju choroby wieńcowej o 45 proc. i udaru mózgu o 78 proc. niż osoby z właściwym poziomem witaminy D w organizmie.

Druga część badania - z udziałem 9491 pacjentów z niskim wyjściowym stężeniem witaminy D - polegała na porównaniu ryzyka sercowo-naczyniowego u osób, u których dzięki suplementacji zwiększono poziom witaminy D, z osobami, u których pozostał on niedostateczny. Stwierdzono, że podniesienie stężenia witaminy D istotnie zmniejszyło prawdopodobieństwo wystąpienia incydentów sercowo-naczyniowych, takich jak choroba wieńcowa, zawał serca, udar mózgu czy zastoinowa niewydolność serca.

Źródło: „Supplementing Deficient Vitamin D Levels is Associated with Reduced Cardiovascular Risk"; ACC 2010, Atlanta.

Czytaj również:

Witamina D chroni dzieci przed cukrzycą

Sybutramina a ryzyko sercowo-naczyniowe

  Stopka autorska:
Autor: dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka
Artykuł opublikowany w numerze: 6 (209)
Data publikacji: 2010-04-15