Pulsmedycyny Medicine Today

Sobota, 26 maja 2012 r.
Dieta ¶ródziemnomorska dla zdrowia
Data publikacji: 2010-02-02
Dziedzina: Onkologia
Im bardziej stosowana dieta przypomina tradycyjn± dietę ¶ródziemnomorsk± tym mniejsze jest ryzyko zachorowania na raka żoł±dka – wynika z dziewięcioletniej obserwacji 485 tys. osób z 10 krajów europejskich, uczestnicz±cych w programie badawczym EPIC.
Analizy danych z kohortowego badania EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutriotion) dokonali naukowcy z Katalońskiego Instytutu Onkologii w Barcelonie. Uzyskane wyniki opublikowali na łamach lutowego wydania American Journal of Clinical Nutrition.

Uczestnicz±ce w badaniu osoby były w wieku od 35 do 70 lat. Badacze przyznawali im od 1 do 18 punktów w zależno¶ci od tego, jak bardzo ich dieta była zbliżona do diety ¶ródziemnomorskiej, obfituj±cej w ryby, warzywa, owoce, ziarna zbóż, ro¶liny str±czkowe i oliwę z oliwek. Podczas dziewięcioletniego okresu obserwacji rak rozwin±ł się u 449 osób. Wykazano, że ryzyko zachorowania na ten rodzaj nowotworu zmniejszało się o 5 proc. wraz z każdym punktem uzyskiwanym za rodzaj stosowanej diety. Po uwzględnieniu w analizie znanych czynników ryzyka nowotworowego (m.in. wieku) okazało się, że u osób, które odżywiały się w sposób najbardziej zbliżony do tradycyjnej diety ¶ródziemnomorskiej ryzyko rozwoju raka żoł±dka było o 33 proc. niższe niż u osób, których żywienie najbardziej odbiegało od tej diety.

Autorzy podkre¶laj±, że otrzymane przez nich wyniki s± kolejnym już dowodem na to, że stosowanie diety ¶ródziemnomorskiej skutecznie chroni przez chorobami nowotworowymi.

¬ródło: Am. J. Clin. Nutr. 2010, 91: 381-390

  Stopka autorska:
Autor: dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2010-02-02