Pulsmedycyny Medicine Today

Środa, 8 lutego 2012 r.
Odpowiednia dieta w ciąży
Data publikacji: 2009-11-02
Dziedzina: Diabetologia , Ginekologia
Jak dowodzą badania, zdrowie dzieci zależy od tego jak odżywiają się ich matki w ciąży. Według szwedzkich naukowców spożywanie przez kobiety ciężarne dużych ilości warzyw zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 u dziecka.
U blisko 6 tysięcy dzieci w wieku 5 lat wykonano badania krwi. U 3% spośród uczestników rozpoznano cukrzycę typu 1 lub stwierdzono dodatni wynik badań serologicznych, w kierunku przeciwciał charakterystycznych dla jej rozwoju. Ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 było dwukrotnie większe w grupie dzieci, których matki jadły mało warzyw, w porównaniu do tych, które jadły je codziennie.

Przedstawione przez Szwedów badanie jest pierwszą tego rodzaju analizą. W patogenezie cukrzycy typu 1, jak wiadomo, biorą udział mechanizmy autoimmunizacyjne, działanie substancji toksycznych oraz czynniki genetyczne. Wpływ rodzaju diety kobiety ciężarnej na ryzyko zachorowania dziecka wymaga potwierdzenia w dalszych badaniach.

Źródło: Pediatric Diabetes 2009; doi: 10.1111/j.1399-5448.2009.00563.x

  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-11-02