Pulsmedycyny Medicine Today

Piątek, 25 maja 2012 r.
Wino a rak przełyku
Data publikacji: 2009-03-06
Dziedzina: Choroby wewnętrzne , Onkologia
Wokół korzyści i negatywnych skutków spożywania wina dyskusja toczy się od dawna. Chociaż nie powstają jeszcze zalecenia spożywania wina, to naukowcy donoszą o korzyściach płynących z umiarkowanego spożycia tego rodzaju alkoholu w zapobieganiu rozwoju raka przełyku.
Najnowsze badanie dowiodło, że codzienne spożycie kieliszka wina może obniżać ryzyko powstania przełyku Barretta. Stan ten, związany z metaplazją w obrębie błony śluzowej przełyku, uważany jest za zmianę przedrakową.

Uczestnikami badania były osoby z zapaleniem przełyku z cofaniem treści żołądkowej (230 osób) z przełykiem Barretta (224) lub gruczolakorakiem przełyku (227), do których dobrano grupę kontrolną.

Badanie przeprowadzono w oparciu o informacje na temat spożycia alkoholu przez uczestników w wieku 21 lat i pięć lat przed prowadzonym wywiadem.

We wnioskach z badania czytamy, że spożycie alkoholu w wieku wczesnym dorosłym może prowadzić do rozwoju zapalenia przełyku z refluksem, jednak picie wina wydaje się zmniejszać ryzyko rozwoju wszystkich trzech badanych jednostek chorobowych. Zwiększanie ilości spożywanego wina nie wiązało się z większą redukcją ryzyka.

Wyniki badania zostały opublikowane w marcowym wydaniu czasopisma Gastroenterology (vol. 136; pp:1104-1105).

  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-03-06