Pulsmedycyny Medicine Today

Piątek, 25 maja 2012 r.
Herbata a ryzyko udaru
Data publikacji: 2009-03-05
Dziedzina: Neurologia , Inne
Wypicie co najmniej 3 filiżanek herbaty dziennie - czarnej lub zielonej - istotnie zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Naukowcy z uniwersytetu w Kalifornii opisali tę zależność na podstawie znalezionych 9 badań, w których brało udział prawie 200 tys. osób.
Zgodnie z publikacją, nie jest istotne czy pijemy herbatę zieloną czy czarną. Po ekstrapolacji z dostępnych wyników wynika, że jest to liniowa zależność ryzyka wystąpienia udaru w funkcji ilości spożywanej herbaty.

Picie trzech filiżanek herbaty dziennie pozwala obniżyć ryzyko udaru niedokrwiennego o 21%. Według naukowców, może to być prosty i bezpieczny sposób zapobiegania udarowi obok farmakoterapii.

Nie jest pewne, które składniki zawarte w herbacie przynoszą opisane korzyści. Rozważania na ten temat dotyczą przede wszystkim antyoksydantów i aminokwasu – teaniny, które zawarte są w herbacie chińskiej (Camellia sinensis).

Artykuł został opublikowany w internetowym wydaniu Stroke: JAMA, a wyniki badania przedstawiono na konferencji American Heart Association w San Diego.

Źródło: ScienceDaily; www.sciencedaily.com

  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-03-05