Umiarkowane picie czerwonego wina może zmniejszać ryzyko raka piersi - badanie opublikowane w ostatnim Journal of Women's Health kwestionuje powszechne przekonanie, że wszystkie rodzaje alkoholu podwyższają ryzyko zachorowania na ten nowotwór.

Panuje pogląd, że alkohol zwiększa stężenie estrogenów i przez to sprzyja rozwojowi komórek nowotworowych. Badania przeprowadzone w Cedars-Sinai Medical Center w Los Angeles wykazały, że substancje obecne w skórce i nasionach czerwonych winogron nie podnoszą, a wręcz nieco obniżają poziom tych hormonów. W przypadku białego wina nie stwierdzono takiego działania.
36 kobiet zostało losowo przydzielonych do picia przez prawie miesiąc codziennie po 8 uncji (ok. 227 g) Cabernet Sauvignon lub Chardonnay, a następnie przez kolejny miesiąc drugiego rodzaju wina. Przez czas trwania badania dwa razy dziennie kontrolowano im stężenie hormonów we krwi. Celem było sprawdzenie, czy czerwone wino naśladuje działanie inhibitorów aromatazy, które blokują wydzielanie estrogenów i są stosowane w leczeniu raka piersi.
Prowadzący badanie zaobserwowali zmiany w profilu hormonalnym sugerujące, iż czerwone wino może powstrzymywać wzrost komórek nowotworowych. Komentujący badanie dr Glenn D. Braunstein z Cedars-Sinai podkreślił, że wyniki nie oznaczają, iż białe wino zwiększa ryzyko raka. Po prostu winogrona używane do jego produkcji nie mają działania ochronnego. Dodał, że są potrzebne szeroko zakrojone badania oceniające bezpieczeństwo i skuteczność czerwonego wina w profilaktyce raka piersi. Przypomniał również, że najnowsze dane epidemiologiczne wskazują, że nawet umiarkowane spożycie alkoholu może zwiększać ryzyko raka piersi.
Źródło: J. Women Health 2011, online 7 grudnia doi:10.1089/jwh.2011.3001.