Czwartek, 24 maja 2012 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Karmienie butelką tylko przez pierwszy rok
Sekcja: informacje
Data publikacji: 2011-05-23
Dziedzina: Pediatria
Zbyt długie karmienie dzieci butelką zwiększa u nich ryzyko otyłości – ostrzegają naukowcy z USA na łamach Journal of Pediatrics.
Karmienie dziecka butelką jest wygodne przede wszystkim dla rodziców, dlatego wielu z nich wykorzystuje tę metodę zbyt długo. Badacze z Centrum Edukacji i Badań nad Otyłością Uniwersytetu Temple w Filadelfii wzięli pod lupę dane z bazy Early Childhood Longitudinal Study, Birth Cohort obejmującą 6750 dzieci. Okazało się, że 22 proc. z nich piło z butelki jeszcze w wieku 2 lat. Spośród nich w wieku 5 i pół roku otyłych było 23 proc. Wśród dzieci, które wcześniej zrezygnowały z butelki odsetek otyłych pięciolatków był niższy i wynosił 16 proc. Obliczono, że długie korzystanie z butelki zwiększa ryzyko otyłości niezależnie od innych czynników potencjalnie wpływających na masę ciała dziecka – parametrów socjodemograficznych, otyłości i palenia papierosów przez matkę oraz ilości czasu spędzanego przez dziecko przed telewizorem. Dzieci karmione butelką zazwyczaj spożywają więcej kalorii, co prowadzi do utrwalenia u nich nawyku przejadania się. Dlatego najkorzystniejsze jest odzwyczajanie dziecka od butelki w wieku około 1 roku – uważają Amerykanie. W wieku 1 roku zdecydowana większość dzieci potrafi już trzymać kubek i radzi sobie z piciem z niego. Pediatrzy powinni aktywniej doradzać rodzicom wcześniejsze odstawienie butelek – konkludują naukowcy.

Źródło: J. Pediatrics 2011, doi:10.1016/j.jpeds.2011.02.037

  Stopka autorska:
Autor: Marta Koton-Czarnecka
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2011-05-23
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy