Czwartek, 24 maja 2012 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Dieta niemowlęcia a ryzyko otyłości
Sekcja: informacje
Data publikacji: 2011-02-16
Dziedzina: Pediatria
Inne artykuły:
Wprowadzenie pokarmów stałych do diety dziecka, które nie ukończyło jeszcze 4 miesiąca życia aż sześciokrotnie zwiększa ryzyko otyłości w wieku 3 lat. Zależność ta dotyczy wyłącznie dzieci karmionych mieszankami mlecznymi.
U dzieci, które są karmione mlekiem matki, czas wprowadzenia pokarmów stałych nie ma związku z ryzykiem rozwoju otyłości. Do takich wniosków doszli naukowcy amerykańscy z Bostońskiego Szpitala Dziecięcego, którzy prześledzili sposób żywienia oraz wskaźniki masy ciała u 847 dzieci włączonych do badania Project Viva.

568 (67 proc.) niemowląt było karmionych piersią przynajmniej do 4. miesiąca życia, a 279 (32 proc.) otrzymywało mieszanki mleczne. W wieku 3 lat u 75 dzieci z tej grupy wskaźnik masy ciała (BMI) znajdował się powyżej 95 centyla, co badacze zdefiniowali jako otyłość.
Stwierdzono, że ryzyko otyłości było zdecydowanie najwyższe u dzieci karmionych mlekiem modyfikowanych, u których wcześnie rozpoczęto podawanie pokarmów stałych. Wyniki badania Project Viva czekają na publikację w marcowym wydaniu czasopisma Pediatrics.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca karmienie wyłącznie mlekiem matki przez całe pierwsze półrocze życia dziecka.

Źródło: Pediatrics 2011, online 7 lutego.


  Stopka autorska:
Autor: Marta Koton-Czarnecka
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2011-02-16
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy