Dieta bogata w produkty z pełnego ziarna obniża ciśnienie krwi równie skutecznie jak leki przeciwnadciśnieniowe – twierdzą szkoccy naukowcy.

Badacze z Instytutu Żywienia i Zdrowia oraz Kolegium Medycznego Uniwersytetu w Aberdeen w Szkocji doszli do takiego wniosku obserwując dietę i stan zdrowia ponad 200 ochotników. Uczestników badania podzielono na grupy w zależności od liczby zjadanych przez nich dziennie posiłków zawierających pełne ziarna. Produkty z pełnego ziarna są bardzo bogate w witaminy z grupy B (m.in. kwas foliowy), fosfor, żelazo, magnez i cynk, dostarczają także dużo błonnika. Oprócz produktów pełnoziarnistych uczestnicy badania jedli to, na co mieli ochotę.
Okazało się, że trzy posiłki dziennie zawierające produkty pełnoziarniste obniżają skurczowe ciśnienie krwi o 5-6 mm Hg, czyli powodują taką samą redukcję ciśnienia jak większość standardowo przyjmowanych leków przeciwnadciśnieniowych. Taka redukcja ciśnienia przekłada się na 15-25 procentowe zmniejszenie ryzyka poważnych incydentów sercowo-naczyniowych takich jak zawał serca i udar mózgu.
Badanie zostało opublikowane w ostatnim wydaniu czasopisma American Journal of Clinical Nutrition.
Źródło: Am. J. Clin. Nutr. 2010, 92: 733-740.