Środa, 23 maja 2012 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Dietą w chorobę Alzheimera
Sekcja: informacje
Data publikacji: 2010-04-14
Dziedzina: Neurologia
Inne artykuły:
Jesz sałatki, orzechy, ryby i drób? Jeśli tak, to ryzyko, że zachorujesz na chorobę Alzheimera jest mniejsze – dowodzą naukowcy z Columbia University Medical Center. Wyniki ich badań zostaną opublikowane w czerwcowym „Archives of Neurology”.
Badania nowojorczyków po 65. roku życia dowiodły o istnieniu korelacji pomiędzy dietą a ryzykiem choroby Alzheimera. Wśród 2148 uczestników badania zebrano wywiad dotyczący nawyków żywieniowych i co 1,5 roku oceniano rozwój demencji. Średni okres badania każdego seniora wyniósł 4 lata. W trakcie obserwacji u 253 osób stwierdzono rozwój choroby Alzheimera.

W trakcie analiz naukowcy wyróżnili kilka wzorców żywieniowych związanych z substancjami odżywczymi o wcześniej udowodnionej korelacji z ryzykiem choroby Alzheimera. Ich uwaga skupiła się na nasyconych kwasach tłuszczowych, kwasach omega-3 i omega-6, witaminach E i B12 oraz kwasie foliowym.

Badanie dało odpowiedź na pytanie o wzór diety zmniejszającej ryzyko choroby. Według naukowców wzorzec ten wiąże się z wysokim spożyciem sałatek, orzechów, ryb, pomidorów, drobiu oraz warzyw i owoców z rodziny krzyżowych (kapusty, rzodkwi, bobu, kaparów, dyni). Jednocześnie dieta zmniejszająca ryzyko Alzheimera zakłada ograniczenie czerwonego mięsa, mleka, masła oraz produktów z dużą zawartością tłuszczu.


  Stopka autorska:
Autor: Marta Markiewicz
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2010-04-14
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy