Dieta śródziemnomorska dla zdrowia Data publikacji: 2010-02-02Dziedzina: Onkologia Im bardziej stosowana dieta przypomina tradycyjną dietę śródziemnomorską tym mniejsze jest ryzyko zachorowania na raka żołądka – wynika z dziewięcioletniej obserwacji 485 tys. osób z 10 krajów europejskich, uczestniczących w programie badawczym EPIC. Analizy danych z kohortowego badania EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutriotion) dokonali naukowcy z Katalońskiego Instytutu Onkologii w Barcelonie. Uzyskane wyniki opublikowali na łamach lutowego wydania American Journal of Clinical Nutrition.
Uczestniczące w badaniu osoby były w wieku od 35 do 70 lat. Badacze przyznawali im od 1 do 18 punktów w zależności od tego, jak bardzo ich dieta była zbliżona do diety śródziemnomorskiej, obfitującej w ryby, warzywa, owoce, ziarna zbóż, rośliny strączkowe i oliwę z oliwek. Podczas dziewięcioletniego okresu obserwacji rak rozwinął się u 449 osób. Wykazano, że ryzyko zachorowania na ten rodzaj nowotworu zmniejszało się o 5 proc. wraz z każdym punktem uzyskiwanym za rodzaj stosowanej diety. Po uwzględnieniu w analizie znanych czynników ryzyka nowotworowego (m.in. wieku) okazało się, że u osób, które odżywiały się w sposób najbardziej zbliżony do tradycyjnej diety śródziemnomorskiej ryzyko rozwoju raka żołądka było o 33 proc. niższe niż u osób, których żywienie najbardziej odbiegało od tej diety.
Autorzy podkreślają, że otrzymane przez nich wyniki są kolejnym już dowodem na to, że stosowanie diety śródziemnomorskiej skutecznie chroni przez chorobami nowotworowymi.
Źródło: Am. J. Clin. Nutr. 2010, 91: 381-390
Poleć znajomemu artykuł |