Czwartek, 9 lutego 2012 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Owoce morza a cukrzyca
Data publikacji: 2009-10-22
Dziedzina: Diabetologia , Inne
Inne artykuły:
Dieta bogata w produkty rybne czy oleje rybne istotnie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Odwrotna zależność występuje w przypadku skorupiaków, których spożywanie raz lub więcej razy w tygodniu zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania.
W badaniu EPIC-Norfolk uczestniczyły kobiety i mężczyźni w wieku 40-79 lat. Spośród wszystkich 21984 osób biorących udział w obserwacji 725 zachorowało na cukrzycę typu 2. Ocenę nawyków żywieniowych i ilości spożywanych owoców morza przeprowadzono na podstawie wypełnionych kwestionariuszy.

Spożywanie ryb z częstością jednej lub więcej porcji w ciągu tygodnia było związane z istotnie mniejszym ryzykiem cukrzycy w porównaniu do występującego w grupie jedzącej ryby rzadziej niż raz w tygodniu. Z zachorowalnością na cukrzycę nie miała związku konsumpcja ryb smażonych.

Obserwacje przeprowadzone w badaniu wykazały, że spożywanie mięczaków raz w tygodniu lub częściej powoduje zwiększenia ryzyka cukrzycy. Dalsze badania dostarczą więcej argumentów w tej dyskusji, włączając wpływ stosowanych metod kulinarnych.

Źródło: Diabetes Care 2009; 32(10): 1857-1863; doi: 10.2337/dc09-0116


  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-10-22
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy