Wtorek, 22 maja 2012 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Najpierw dieta, potem leki
Data publikacji: 2009-09-07
Dziedzina: Diabetologia
Inne artykuły:
Stosowanie diety śródziemnomorskiej może opóźnić moment, w którym cukrzyca wymaga farmakoterapii. Włoscy specjaliści przekonują, że to zmiana stylu życia ma olbrzymi wpływ na kontrolę choroby.
W badaniu uczestniczyło 215 dorosłych pacjentów z nadwagą ze świeżo zdiagnozowaną cukrzycą typu 2. Poziom hemoglobiny glikowanej u 77% z chorych był wyższy od 7%. Za pierwotny punkt końcowy w badaniu przyjęto okres do momentu rozpoczęcia leczenia farmakologicznego.

Cukrzyków przydzielono losowo do dwóch grup: w jednej stosowano przez 4 lata dietę śródziemnomorską, w drugiej dietę opartą o zalecenia amerykańskiego towarzystwa AHA.

Dieta śródziemnomorska zawierała wiele warzyw i produktów pełnoziarnistych, a czerwone mięso zastąpiły: drób i ryby. Mniej niż połowa kalorii pochodziła z węglowodanów złożonych, a ponad 30% z tłuszczów, przeważnie oleju z oliwek.

Według zaleceń AHA dieta powinna być niskotłuszczowa, zawierać dużo produktów pełnoziarnistych. Ogranicza ona zdecydowanie słodycze, tłuszcze i wysokotłuszczowe chrupki. Mniej jak 30 procent kalorii pochodzi w tej diecie z tłuszczów.

Obie stosowane diety doprowadziły do korzystnego zmniejszenia masy ciała pacjentów oraz obniżenia poziomu stężeń hemoglobiny glikowanej we krwi. Jednak to tylko 44% cukrzyków stosujących dietę śródziemnomorską wymagało rozpoczęcia farmakoterapii, w porównaniu do 70% z drugiej grupy.

Źródło: Ann Intern Med 2009; 151(5): 306-314

  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-09-07
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy