Błonnik a ryzyko cukrzycy W wielu badaniach kohortowych obserwowano zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 w związku ze zwiększonym spożyciem błonnika. Jedna z ostatnich prac badawczych potwierdziła wcześniejsze wnioski. Przeprowadzone badanie oparte zostało na danych pochodzących z British Regional Heart Study (BRHS). Uczestniczyło w nim 3428 mężczyzn bez cukrzycy w wieku od 60 do 79 lat. W ciągu siedmioletniej obserwacji wystąpiły 162 przypadki zachorowania na cukrzycę typu 2.
Grupa pacjentów, która spożywała najmniejsze ilości błonnika (≤ 20 g/dzień), miała największe ryzyko zachorowania na cukrzycę. Niska zawartość w diecie włóknika pochodzącego ze zboża, warzyw i owoców były dodatkowo związane ze zwiększonym ryzykiem.
Wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę w związku z niskim spożyciem błonnika może być tłumaczony nasilonymi procesami zapalnymi (zauważono wzrost poziomu markerów zapalenia) i odkładaniem się tłuszczów w tkance wątrobowej.
Źródło: Diabetes Care 2009; publikacja on-line; doi:10.2337/dc09-0477
Poleć znajomemu artykuł |