∆ reklama | zamów baner reklamowy
Piątek, 3 września 2010 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Multiwitaminy w ciąży
Data publikacji: 2009-06-26
Dziedzina: Ginekologia , Pediatria
Przyjmowanie preparatów multiwitaminowych podczas ciąży istotnie zmniejsza ryzyko urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową w porównaniu do suplementacji preparatami zawierającymi wyłącznie żelazo i kwas foliowy – poinformowali naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego Mount Sinai w Toronto na łamach lipcowego numeru Canadian Medical Association Journal.
Niska masa urodzeniowa i wynikające z niej komplikacje są uważane za najczęstszą na świecie przyczynę zgonów dzieci do 5 roku życia. Szacuje się, że 15 proc. noworodków przychodzi na świat ze zbyt niską masą ciała.

Wcześniejsze, pojedyncze badania nie wykazywały przewagi w redukcji ryzyka urodzenia dziecka o niskiej masie ciała przy przyjmowaniu podczas ciąży preparatów multiwitaminowych nad przyjmowaniem preparatów wyłącznie ze związkami żelaza i kwasu foliowego. Dlatego aktualne wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia WHO mówią wyłącznie o suplementacji diety kobiet w ciąży w kwas foliowy i żelazo.

Kanadyjscy naukowcy przeprowadzili metaanalizę 15 wcześniej publikowanych badań dotyczących związku pomiędzy wzbogacaniem w mikroelementy diety kobiet ciężarnych a masą urodzeniową dzieci. Okazało się, że masa ciała dzieci urodzonych przez kobiety stosujące suplemantację różnymi mikroelementami i witaminami była średnio o 54 g wyższa niż masa ciała noworodków matek przyjmujących preparaty tylko z żelazem i kwasem foliowym. Otrzymane rezultaty sugerują, że gdyby wszystkie ciężarne kobiety na świecie zażywały podczas ciąży preparaty wielowitaminowo-mineralne, to liczba urodzeń noworodków z niską masą ciała mogłaby zmniejszyć się o 1,5 miliona rocznie, tj. o 17 proc.

Nie stwierdzono różnic pomiędzy suplementacją w mikroelementy i witaminy a wyłącznie w żelazo i kwas foliowy, jeśli chodzi o częstość porodów przedwczesnych. Autorzy publikacji apelują o szersze stosowanie suplementów multiwitaminowych w ciąży oraz o rozważenie zasadności wzbogacania w mikroelementy żywności dla ciężarnych kobiet.

Źródło: CMAJ 2009, 180: E99-E108.

  Stopka autorska:
Autor: dr n. biol. Marta Koton-Czarnecka
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-06-26
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy