∆ reklama | zamów baner reklamowy
Wtorek, 7 września 2010 r.
Puls Medycyny
Szukaj »
Dieta a zaburzenia poznawcze
Data publikacji: 2009-02-18
Dziedzina: Neurologia , Inne
Zalecana przez specjalistów od żywienia dieta śródziemnomorska ma korzystne właściwości w profilaktyce zaburzeń funkcji poznawczych. Według badań zrealizowanych w Columbia University Medical Center, stosujące ją osoby starsze rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera.
O dobroczynnym wpływie stosowania diety, także śródziemnomorskiej, mówi się często w kontekście chorób sercowo-naczyniowych. Najnowsze doniesienia dotyczą wpływu żywienia na funkcje mózgu i jego ochrony przed zmianami związanymi ze starzeniem.

Przedstawione w Archives of Neurology badanie, to obserwacja na przestrzeni ponad 4 lat osób w średnim wieku 77 lat, którzy stosowali dietę śródziemnomorską. Punktami końcowymi było łagodne zaburzenie poznawcze (MCI) oraz jego progresja do choroby Alzheimera.

Osoby, które uczestnicząc w badaniu stosowały się ściśle do diety śródziemnomorskiej rzadziej wykazywały zaburzenia poznawcze w stosunku do osób, których dieta była mniej ścisła. Korzystny wpływ diety śródziemnomorskiej zaznaczył się jeszcze bardziej w zmniejszaniu ryzyka progresji z MCI do choroby Alzheimera.

Źródło: Arch Neurol 2009; 66(2): 216-25

  Stopka autorska:
Autor: Jan Jastrzębski
Artykuł opublikowany w numerze: -
Data publikacji: 2009-02-18
  Poleć znajomemu artykuł
email znajomego :
Redakcja         Reklama         Prenumerata         Kontakt         Napisz do nas         Nota prawna    
Artykuł dostępny wyłącznie dla prenumeratorów Artykuł dostępny wyłącznie dla lekarzy