Kwasy omega 3 dla wcześniaków Dieta bogata w kwas dokozaheksaenowy (DHA) o 80-proc. redukuje występowanie upośledzenia umysłowego u urodzonych przedwcześnie dziewczynek. Specjaliści rozważają wprowadzenie standardowego podawania kwasów omega 3 u wcześniaków. Na łamach styczniowego wydania Journal of the American Association (JAMA. 2009;301:175-182) ukazały się wyniki randomizowanego badania 657 niemowląt, z których ponad 90% było obserwowanych przez 18 miesięcy.
Dzieci urodzone przed 33 tygodniem ciąży zostały podzielone na dwie grupy: jedna otrzymywała dietę bogatą w DHA, druga - o standardowej zawartości DHA. W obu grupach diety stosowane były od 4 dnia poprzedzającego dzień planowych narodzin.
Wyliczony w trakcie badania wskaźnik rozwoju umysłowego (Mental Development Index) był wyższy w grupie, która otrzymywała dietę bogatszą w DHA. Istotność statystyczną uzyskały jedynie wyniki dla dziewczynek.
Dla dzieci płci męskiej wskaźniki się nie różniły. Nieznana jest przyczyna różnicy związanej z płcią.
Źródło: Medscape Medical News; www.medscape.com
Poleć znajomemu artykuł |