Skutki niedoboru witaminy D Data publikacji: 2008-12-11Dziedzina: Inne Badanie opublikowane w Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism przez naukowców z McGill University w Montrealu jest zaleceniem do skriningowego badania w kierunku niedoborów witaminy D u młodych osób. Naukowcy przebadali poziom witaminy D u 90 dziewcząt w wieku od 16 do 22 lat za pomocą testu wykrywającego 25-hydroksykalcyferol we krwi. Ponadto zmierzono ilość tkanki tłuszczowej i wzrost badanych.
Wykazano, że młode kobiety z poziomem witaminy D w normie były średnio wyższe od tych z niedoborem witaminy D. W porównaniu do rezultatów badań przeprowadzonych wśród starszych kobiet, tutaj nie zauważono zależności między brakiem witaminy D a wytrzymałością kości.
Jak się okazało, niedostateczna ilość witaminy D powoduje także akumulację tłuszczów i zwiększone ryzyko przewlekłych chorób w przyszłości. Co zaskoczyło naukowców, zależności te występowały także w nasłonecznionych regionach, gdzie nie spodziewano się niedoborów tej witaminy.
Źródło: McGill University Health Centre; www.muhc.ca/research
Poleć znajomemu artykuł |